Pomysły na letnie sałatki – zdrowe i pyszne

with Brak komentarzy

Dostępność świeżych warzyw i owoców latem to multum możliwości na ciekawe sałatki. Podczas upałów nie warto się przejadać tłustymi mięsami czy serami, a orzeźwiające i lekkie sałatki to nie tylko pomysł na obiad, ale również dodatek do grilla czy ogniska. Sprawdź, jakimi nietuzinkowymi połączeniami możesz zaskoczyć znajomych!

W rolach głównych: pomidor i ogórek

Tradycyjna sałatka grecka nie ma wiele wspólnego z tym, co podawane jest w barach czy restauracjach, bo… nie zawiera w sobie sałaty! W Grecji nazywana jest wiejską, taką, która zrobiona jest z tego, co gospodyni znajdzie w ogródku. Zawiera w sobie: pomidory, świeże ogórki, cebulę, oliwki, paprykę i oczywiście ser feta. Sos przygotowuje się z oliwy, octu winnego i przypraw: soli, pieprzu, bazylii i oregano. Nie oszczędzamy na ziołach, ich aromat musi być wyczuwalny z daleka! Pomidora i ogórka można też połączyć ze świeżym szczypiorkiem, natką pietruszki i oliwą – szybka sałatka ze składników, które również znajdziemy w ogródku. Latem bardzo popularne są kolorowe pomidorki koktajlowe. Czerwone, pomarańczowe i żółte kroimy na pół, wrzucamy do miski z garścią sałaty lodowej. Sos przygotowujemy z oliwy, soku z cytryny, soli i pieprzu. Całość mieszamy i podajemy do obiadu.

Owoc w sałatce? Czemu nie!

Jeśli z owoców, to tylko sałatka owocowa? To już przeszłość. Latem królują połączenia wyrazistych sałat z soczystymi i orzeźwiającymi owocami. Jeśli lubimy świeży szpinak baby, to dorzućmy do niego truskawki, orzechy włoskie i słony sos Pecorino. Wszystko polane oliwą z oliwek i octem balsamicznym. Inny przepis na zaskakujące, letnie danie to sałatka z melonem, szynką długodojrzewającą i rukolą. Te trzy składniki stanowią bazę, do której dodajemy prażone na patelni ziarna słonecznika i dyni, sos balsamiczny, świeżo zmielony pieprz i tymianek. Kolejnym bohaterem jest bardzo niskokaloryczny arbuz. Do salaterki wrzucamy rukolę, arbuza bez pestek, pokrojone na pół oliwki, cienko posiekaną cebulę, ser feta i podprażone pestki dyni. Wszystko łączymy miodowym sosem winegret, posypujemy pieprzem i listkami mięty.

Na większy głód

Jeśli doskwiera większy głód, sprawdzą się sałatki łączące warzywa z węglowodanami, czyli ryżem lub kaszą. Pierwszy przepis składa się z: filiżanki ugotowanego na sypko ryżu, cukinii, fasolki szparagowej, zielonego groszku i orzechów włoskich. Jako sosu używamy oliwy z oliwek połączonej z solą i mieszanką ziół. Zielona, lekkostrawna i sycąca. Dla osób lubiących pięknie wyglądające, barwne dania, poleca się sałatka z kaszą gryczaną. Dodajemy do niej: fetę, czerwoną fasolę, kukurydzę, ogórki korniszony, rzodkiewki, paprykę, cebulę dymkę i natkę pietruszki. Wyrazisty smak kaszy gryczanej przełamie sos czosnkowo-musztardowy na bazie oleju słonecznikowego. Bardziej kolorowo chyba się nie da!

Często towarzyszą nam obawy związane z sałatkami – że po chwili będziemy głodni, że przygotowanie takiego dania zajmuje dużo czasu, że aby była dobra, trzeba do niej dodać drogie składniki. Jak widać, nic bardziej mylnego. Wystarczą warzywa i owoce z własnych ogródków, 10-15 minut pracy, a na stole stoi piękna, zdrowa, kusząca sałata. Nie zapominajmy, że wygląd również ma znaczenie, bo jemy oczami.

Leave a Reply