Asortyment handmade to świetna alternatywa dla masowo produkowanych produktów. Tutaj mamy pewność, że wykonana ręcznie rzecz jest wysoka jakościowo i unikatowa. Jest to też dobra forma zarobku dla pełnych pomysłów osób. Jednak takie początkujące osoby niekoniecznie wiedzą, gdzie sprzedawać i jak się ogłaszać, żeby faktycznie zarobić. Podpowiadamy, jakie miejsca są najlepsze!
Sprzedaż online
W tej chwili w Internecie można sprzedać najszybciej i nierzadko: najwięcej. Strony internetowe dedykowane sprzedaży produktów handmade oferują za opłatą – najczęściej prowizją w wysokości kilku-kilkunastu procentów od sprzedaży – założenie profilu sprzedawcy i swobodne umieszczanie swoich rzeczy w określonych kategoriach. Sprzedaż w takich galeriach internetowych pozwala także na zbudowanie silnej marki i wypromowanie jej nie tylko na portalu samego sklepu, ale także na przykład na jego profilu społecznościowym lub w stacjonarnym showroomie. Warto oczywiście założyć profil swojej marki na Facebooku i Instagramie. Czasami takie kanały to najlepsza droga do sukcesu sprzedażowego. Wystarczy mieć częsty kontakt z potencjalnymi klientami. Każde konto, zarówno te na sklepie internetowym oraz w mediach społecznościowych, wymaga regularnego wrzucania postów, zdjęć produktów, a także dobrych, interesujących opisów. Twoim celem powinno być zaciekawienie kupującego, aby ten zdecydował się na zakup nie tylko przez ładne zdjęcie. Możesz także pokusić się o swoją stronę internetową, jednak wymaga to czasu i kosztów, szczególnie jeżeli nie znasz się na ich tworzeniu czy prowadzeniu.
Targi rzemieślnicze
Znane też jako targi rękodzieła to świetna okazja do sprzedaży swoich ręcznie robionych dzieł. Zaletą takich targów jest bezpośredni kontakt z klientem – przydadzą się tutaj umiejętności prowadzenia rozmowy i zasady dobrej komunikacji. Ludzie lubią przed zakupem takich rzeczy pooglądać, podotykać, przymierzyć, powąchać… To także okazja na to, aby „wyjść przed szereg”. Targi rękodzielne skupiają wielu artystów i rzemieślników, oferujących różnej maści produkty za konkurencyjną cenę. Pomyśl, jak zachęcić osoby do kupna! To może być na przykład zaprezentowanie materiałów, z których zostały wykonane rzeczy albo wykonywanie ich w trakcie trwania targów. Większość kiermaszów odbywa się w sezonie, gdy jest ciepło i gdy pogoda zachęca do wyjścia, ale w większych miastach takie wydarzenia organizowane są bez względu na porę roku. Warto śledzić lokalną gazetę lub portal kulturalny, który na bieżąco informuje o takich imprezach. Zwracaj uwagę na festiwale modowe – tam często jest możliwość zaprezentowania i sprzedaży swoich wyrobów.
Zloty food trucków
Tak, dobrze przeczytaliście. Wszelkie zloty czy weekendowe zjazdy to szansa na dobre zaprezentowanie swoich rękodzieł i dużą sprzedaż. I nie muszą to być zloty tylko z przedmiotami handmade. Popularnym sposobem jest „dołączanie” się do zlotów food trucków. Takie zjazdy furgonetek z jedzeniem przyciągają tłumy, może warto zatem pomyśleć o takiej formie handlu. Oczywistą zaletą jest brak konkurencji – wokół same samochody z produktami spożywczymi. Twoje dzieła mogą być także formą odskoczni i wypoczynku dla najedzonych gości zlotów. Takie dość nietypowe towarzystwo na pewno opłaci się w postaci dodatkowych zarobionych pieniędzy. Pomyśl o włączeniu do swoich podstawowych kanałów sprzedaży o takim właśnie sposobie.
Własny sklep stacjonarny
Na taką formę sprzedażową decydują się raczej osoby doświadczone w handlu produktami handmade ze względu na powagę sytuacji: własną działalność gospodarczą. Założenie a tym bardziej otworzenie sklepu stacjonarnego nie jest zbyt proste i przyjemne ze względu na liczną tzw. papierologię oraz dużo wyższymi kosztami niż w przypadku sprzedaży internetowej. Taki lokal musi być przede wszystkim w dobrej lokalizacji, aby mieć jakichkolwiek klientów oraz odpowiednią renomę: rzadko kiedy udaje się wybić ponad konkurencję samym sklepem stacjonarnym. Z drugiej strony konkurencja będzie mniejsza niż w przypadku artystów ogłaszających się w Internecie. Także klient jest zadowolony, gdy – jak było wspomniane wcześniej – może kupować nie tylko wzrokiem. Jest to także lepszy kontakt z zainteresowanym, szczególnie jeżeli obsługa jest życzliwa, kompetentna i zna się na towarze. Jednak taka decyzja powinna być przemyślana, aby przynosić zyski a nie ponosić straty.
Możliwości sprzedaży swoich ręcznie robionych dzieł jest kilka. Naszym celem jest dotrzeć do jak największej grupy odbiorców i zarobić jak najwięcej na sprzedawanych produktach. Warto przemyśleć, zastanowić się, która opcja będzie dla nas i, przede wszystkim, dla naszego asortymentu najlepsza.